Intel
tarafından tüketicilerin mobil cihazlarıyla etkileşimlerini ve mobil cihaz
kullanım alışkanlıklarını incelemek amacıyla Avrupa, Orta Doğu ve Afrika (EMEA)
Bölgesi’nde gerçekleştirilen “Mobil Etiket” adlı araştırma, mobil cihaz
kullanıcılarının alışkanlıklarına ışık tuttu. Redshift Research adlı bağımsız
araştırma kuruluşuna yaptırılan Mobil Etiket Araştırması, cihazların günlük
yaşamımızda kendilerine ne kadar ciddi bir yer edindiğini ve her geçen gün
artan önemini ortaya koyuyor. Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 16 ülkede 12
bin 761 kişinin katılımıyla gerçekleştirilen araştırma, cep telefonu ve dizüstü
bilgisayar kullanım alışkanlıklarının yanı sıra, bu cihazların kullanımı ile
ilgili en fazla rahatsız olunan noktaları da belirledi. Araştırma 16 ülkede toplumda
kabul edilebilir sayılabilecek davranışların değişmeye başladığını, kişilerin
tolerans düzeylerinin arttığını ve mobil teknolojilerin kullanımının hızla
yaygınlaşmasıyla birlikte yeni davranış kurallarının ortaya çıkma gerekliliği
doğduğunu gösterdi.
Güne cep telefonu ve
bilgisayar kontrolüyle başlıyoruz
16
ülke genelinde araştırmaya katılan kullanıcıların yüzde 67’si sabah kalkıp
çayını ya da kahvesini içtikten sonra kapıdan çıkmadan önce ilk iş olarak
e-postalarını kontrol ediyor ya da ilk tweet’ini atıyor. Hatta araştırmaya
katılanların yüzde 23’ü artık yataktan çıkmadan ilk iş olarak bunu yaptıklarını
belirtiyor. Mobil cihazını kontrol etmek, Türk kullanıcıların da sabah ilk
işleri arasında yer alıyor. Türkler’in yüzde 31’i sabah daha yataktan çıkmadan,
yüzde 27’si kahvaltı sırasında, yüzde 25’i ise işe gittikten sonra cep
telefonunu ya da dizüstü bilgisayarını kontrol ettiğini söylüyor. Arkadaşlarla birlikte kahve içerken Facebook statüsüne göz atmak, haftasonu tatilinde dizüstü bilgisayarla kaçamak yapmak ve yatak odasında mobil cihazları kullanmak 16 ülke genelinde artık eskisi kadar rahatsız edici olmayan davranışlar olarak dikkat çekiyor. Araştırmaya katılanların yüzde 84’ü yolda mesaj atmaya çalışırken dalgınlıkla kendisine çarpan biri olduğunda hoşgörüyle yaklaşabiliyor. Kullanıcıların sadece yüzde 7’si yatak odalarında mobil cihaz kullanmayı reddediyor. Arkadaş ortamında Facebook’a göz atmak da ankete katılanların sadece yüzde 7’si tarafından sorun olarak görülüyor. Araştırmaya katılanların neredeyse yarısı (yüzde 46) arkadaş ortamında da cihazlarını kullanmaya devam edeceklerini belirtiyor. Yatak odasına giderken mobil cihazını yanına alanların oranı da aynı şekilde yüzde 46.
“Sevgilimden
vazgeçerim, telefonumdan vazgeçmem”
Mobil
Etiket Araştırması mobil cihazların kullanıcılar için ne kadar vazgeçilmez
olduğunu da ortaya koydu. Mobil cihazını bırakmamak için bir haftalığına nelerden
vazgeçebilecekleri sorulan kullanıcıların yarıdan fazlası (yüzde 52), çikolata
ve tatlıdan vazgeçtiğini söylüyor. Çikolata ve
tatlıyı yüzde 23 ile çay ve kahve takip ediyor. Katılımcıların yüzde 11’i mobil
cihazları yerine tatil günlerinden ya da iş dışındaki zamanlarından feragat
ediyor. Bundan daha fazlasından vazgeçenler de var: Eşlerinden ya da sevgililerinden…
16 ülke genelinde sevgilisini gözden çıkaranların oranı yüzde 9 iken, en fazla
Romen kullanıcılar (yüzde 21). Türk kullanıcıların yüzde 37’si çikolata ve tatlıdan,
yüzde 26‘sı çay ve kahveden, yüzde 17‘si eşinden ya da sevgilisinden, yüzde
14’ü de tatil günlerinden feragat ediyor.Mobil cihaz = Yaşam tarzı ve statü sembolü
Mobil Etiket Araştırması’na katılan kullanıcıların yarıdan fazlası (yüzde 54) mobil cihazların birer statü sembolü olarak ya da dikkat çekmek için kullanıldığı, işlevsel olmanın yanı sıra kendilerine bir yaşam tarzı sunduğu görüşünde. Türk kullanıcıların da yüzde 70’i insanların mobil cihazları statü sembolü olarak kullandığını düşünüyor. Türkiye bu oranla listede ilk sırada yer alıyor.
16 ülke genelinde katılımcıların yüzde 69’u sosyal medyayı günlük olarak kontrol ettiğini söylüyor. Bu kullanıcıların yüzde 28’i günde 3-4 defadan fazla, yüzde 7’si de bir saatten az aralıklarla kontrol ettiğini söylüyor. İngiltere ve Almanya’da kullanıcıların yarıdan fazlası (yüzde 53) sosyal medyayı bir günden uzun zaman dilimlerinde kontrol ederken, Mısır (yüzde 90) ve Türkiye’de (yüzde 89) kullanıcıların çoğu her gün ve daha sık kontrol ediyor. Türk katılımcıların yüzde 45’i günde 3 – 4 kez, yüzde 32’si günde bir kez, yüzde 12’si saatte bir kereden, sadece yüzde 11’i haftada bir ya da daha az kontrol ettiği yanıtını veriyor.
Türk
sosyal medya kullanıcıları, sosyal medyada en fazla insanların izin almadan
kötüleyici fotoğraf veya bağlantılarda etiketleme yapmalarını (yüzde 78),
kişisel veya özel bilgilerin paylaşılmasını (yüzde 75), izin almadan
başkalarının yerinin etiketlenmesini (yüzde 63), tanımadıkları kişilere
arkadaşlık isteği gönderilmesini (yüzde 63), şaka mesajı yayınlamak için
başkasının kişisel hesabının kullanılmasını (yüzde 61) görgü kuralları
açısından uygunsuz buluyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder