27 Ocak 2010 Çarşamba

görüYORUM - 3

Araştırmalar ne diyor?

Geçtiğimiz haftalarda bazı araştırmalar ve anket sonuçları üst üste gelmeye başladı. Bizi şaşırtan veya düşündüren araştırma sonuçları olduğu gibi sadece reklam amaçlı olarak yapılan birçok ankette haber merkezimize ulaştı. Bu sayıda seçtiğim bazı araştırma ve anket sonuçlarını sizlerle paylaşmak istiyorum.



Cisco
Cisco, internet kullanım alışkanlıkları konusunda bir araştırma yapmış. Araştırma sonuçlarına göre, internette trafik artışı sosyal ağlar ve genişbant video kullanımından kaynaklanıyormuş.
Cisco Görsel Ağ Endeksi, günümüzde ortalama küresel genişbant bağlantısının ayda 11.4 GB büyüklüğünde internet trafiği yarattığını ortaya koydu. Araştırma sonuçlarına göre, servis sağlayıcı ağlar çok yüksek oranda görsel ağ trafiği taşıyor. Ortalama küresel geniş bant bağlantısının üçte birinden fazlası her ay video, sosyal ağ ve ortak çalışma uygulamalarını destekliyor. Bunun büyük bölümünü, bireysel kullanıcılar oluşturuyor. Bu miktar, günde bağlantı başına, yaklaşık 3.000 adet metin içerikli e-posta, 100 adet MP3 müzik dosyası ya da sadece metinden oluşan 360 e-kitabın indirilmesine denk düşüyor.

En yüksek geniş bant kullanımı “prime time”da…
Ortalama bir günde, internette “prime time” olarak adlandırılan süre, televizyondan farklı olarak, 21:00 – 01:00 saatleri arasında kabul ediliyor. Küresel internet trafiğinin yüzde 25’i (ya da günde bağlantı başına 93,3 MB) “prime time”da meydana geliyor. İnternette en yoğun saatlerde, kullanımın yoğun olmadığı saatlere kıyasla yüzde 20 daha fazla trafik gözleniyor. İnternetin en yoğun kullanıldığı saatlerde bağlantı başına bir saatte 18 MB’lık trafik oluşurken, kullanımın yoğun olmadığı saatlerde bu miktar 15 MB’a düşüyor. İnternette görsel ağların en yoğun kullanıldığı saatte, bir saatlik ortalama internet trafiğine kıyasla yüzde 25 oranında fazla trafik oluşuyor.

Ericsson Consumer Lab
Telekomünikasyon ürün ve hizmetlerinin tüketiciler tarafından nasıl kullanıldığı, davranış biçimleri, ihtiyaç ve eğilimlerini değerlendiren Ericsson Consumer Lab araştırması, Türkiye’de ikinci kez gerçekleştirilmiş. Araştırma, 15-69 yaş arası farklı ekonomik, coğrafi, sosyolojik ve kültürel yapılardan gelen kişilerle, elli dakikalık yüz yüze görüşme tekniğini kullanarak gerçekleştirilmiş. Araştırma sonuçlarındaki kimi ilginç başlıklar şöyle:
* Araştırmaya göre Türkiye’de her üç kişiden biri numara taşınabilirliğinden, her beş kişiden biri üçüncü nesilden haberdar. %34’lük kesim mobil genişbant servislerini kullanmaya ilgi duyuyor. Üçüncü nesille beraber gelecek olan mobil genişbantın sadece cep telefonlarında değil bilgisayarlarda da kullanılabileceğini öğrenenlerin %56’sı bundan sonra internet için sadece mobil genişbantı kullanacağını belirtiyor.
* Türkiye’de “teknolojiden çekiniyorum” diyenlerin oranı sadece %8. Her yüz kişiden 54’ü yanında anlayan biri olursa kendini güvende hissediyor ve temel alanlarda başarılı olabileceğine inanıyor.
* 2006 araştırmasıyla karşılaştırıldığında dizüstü bilgisayara sahip olma oranı %8’den, %22’e; yüksek hızlı internet bağlantısı ise %19’dan, %47’e çıkmış durumda. Uydu anteni (%74), DVD oynatıcı (%60) ve dijital fotoğraf makinesi (%30) sahip olma yüzdeleri de yaklaşık olarak ikiye katlanmış durumda.
* Araştırmaya katılanların %77’sinin hem ev, hem de cep telefonu var. Yalnızca cep telefonu kullananların oranı %20. Cep telefonunuzu en çok nerede kullanıyorsunuz sorusunun cevabı %43 ile ev. Bu oranda 2006’ya göre %3’lük bir düşüş var. Evde de cep telefonu kullanırım diyenlerin %75’i sebep olarak cepten cebi aramayı gösteriyor. Diğer nedenler sırayla daha ucuz olması, alışkanlık, rehberin cep telefonunda kayıtlı olması ve mahremiyet.

BitDefender
BitDefender Labs tarafından yapılan ve üçüncü çeyrekte dünya genelinde phishing, spam ve malware ataklarına ilişkin üç aylık rapor, geçtiğimiz günlerde yayınladı. Çalışma, dünya genelinde son çeyreğe damgasını vuran malware, spam ve phising özellikleri ve etki alanları inceleniyor. Raporun en göze çarpan sonuçlarından biri ise e-posta yoluyla yayılan malware’lerdeki artış. Diğer taraftan rapora göre her ne kadar son çeyrekte belli başlı antivirüs motorlarının yakalamayı başaramadığı e-mail yoluyla bulaşan virüslerin sayısında bir artış gözükse de daha önceki çeyreklerle kıyaslandığında bu sayıda son iki çeyrekte bir azalma yaşanıyor. Hatta önceki 18 aya göre gözle görülür bir azalma var.
Rapora göre son çeyrekteki artış ise tamamen iki güçlü virüsün yeni versiyonlarıyla ortaya çıkıp çok sayıda kurbanı ele geçirmesi. Ayrıca yine bu çeyrekte sektöre ilişkin araştırma raporlarında phising oranlarının düşüşe geçtiği de yayınlanıyor.

Artış malware’de değil, çeşitlerde...
Raporda geleneksel anti-virüs motorlarını saf dışı bırakan e-mail tabanlı malwareler’in çeyreğin ikinci yarısında her 11’inci veya 13’üncü günlerde zirveye çıktığı görülüyor. Diğer taraftan verilen bilgiye göre bu çeyrekte ortaya çıkan malware ataklarındaki artışın nedeni; yeni malwarelerin ortaya çıkmasından çok, Mal-Bredo and Mal Behav-340 olarak bilinen malware’lerin yeni çeşitler üreterek ortaya çıkması. Örneğin rapora göre Mal-Bredo bir ay içerisinde 10 binin üzerinde çeşit ortaya sürüyor. Çeşitliliğin hedefi ise geleneksel anti virüs motorlarını saf dışı bırakmak.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder